Paní Posekaná nepřijela na naši školu sama, ale přivezla s sebou čtyři úžasné pomocníky - terapeutické psy, se kterými jsme se hned všichni přítomní spřátelili. Jelikož jsme si je mohli v průběhu přednášky hladit, i na nás prováděli canisterapii.
Studenti už z hodin sociálních předmětů věděli, že zooterapie je podpůrná léčebná metoda, která využívá pozitivní působení nejrůznějších zvířat na zdraví klientů - např. psů, koček, koní, králíků, andulek, slepic, ale i oslů a celé řady dalších zvířat. Teoreticky byli žáci seznámeni s tím, že tato terapie využívá techniku hlazení zvířete, hru se zvířetem, péči o zvíře, přirozené procvičování různých činností se zvířetem a že terapie pomocí vycvičených psů se nazývá canisterapie. Ale jací psi se k této terapii mohou využívat, jak tato metoda konkrétně probíhá u konkrétních klientů, to jim poutavou formou za pomoci svých čtyřnohých psích asistentů a fotografií z prezentace popsala a vysvětlila právě paní Posekaná.
Z množství příběhů, které vybrala ze své dlouholeté praxe (od r. 2004), například vyprávěla o klientce, která byla uzavřená a nechtěla komunikovat, ale když za ní přišla se psem, hned si
s ním začala povídat a hladit ho a popisovala, že měla také dříve psa. Nebo jiný klient při aktivizaci v soc. zařízení nechtěl házet míčkem, říkal, že tato aktivita nemá smysl a odmítal ji. Ale když mohl házet míček terapeutickému psovi, sám vyhledával tuto aktivitu, která mu pomáhala trénovat motoriku ruky. Na závěr přednášky si studenti mohli na vlastním těle vyzkoušet, jak probíhá terapie polohování pomocí terapeutických psů.
Přednáška se uskutečnila v rámci projektu Zkvalitnění výuky na VOŠ a SOŠ Březnice - šablony, Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Mgr. Jana Horníková