Na konci října mi bylo díky Výzvě 56 umožněno odjet v rámci projektu Zlepšujeme komunikaci (č. 2128/56/7.1.1/2015)do Anglie do univerzitního města Oxfordu. Po celých čtrnáct dní jsem čerpala nejen inspiraci a nápady v rámci metodologického kurzu pro učitele angličtiny, nýbrž i atmosféru starobylého města a jeho kouzelných uliček. Univerzita v Oxfordu patří k nejstarším na světě (založena byla již v 11. století) a od té doby poskytuje nejprestižnější a nejkvalitnější vzdělání, jaké vůbec mohou studenti získat. Však se sem také dostanou jen ti nejlepší z nejlepších a mezi slavné absolventy se řadí například David Cameron, Bill Clinton, herec Hugh Grant či spisovatelé J. R. R. Tolkien, Lewis Carrol či C. S. Lewis. Přítomnost posledních tří je všude v Oxfordu takřka hmatatelná, obchody jsou plné Alenek v říši divů, suvenýrů z Narnie či elfích uší a chlupatých hobitích nožiček z Pána prstenů. Samozřejmě nesmí chybět ani mikiny se znakem Bradavic z Harryho Pottera, jehož filmová verze se natáčela na mnoha místech tohoto překrásného města, zejména v prostorách univerzitních kolejí. Z tohoto pohádkového světa jsme byli každý den na několik hodin vytrhováni kurzem metodiky pro učitele, který se konal na Lake School of English in Oxford. Bylo to ovšem vždy velmi příjemné setkání s našimi lektorkami – Sian a Geraldine – i se všemi ostatními účastníky kurzu. Z celkem dvanácti nás tam bylo osm z České republiky, zbylí čtyři „studenti“ byli z Rumunska, Maďarska, Španělska a Bulharska. Abychom si procvičili angličtinu, od začátku jsme stanovili jasné pravidlo – ani slovo v češtině. To jsme dodržovali, i když mezi námi nebyl žádný cizinec. Tak se stalo, že jsem své české kamarádky slyšela poprvé mluvit česky až ke konci druhého týdne, a jelikož pocházejí z Moravy, byla jsem doslova šokována jejich nářečním přízvukem. Kurz nám kromě procvičení jazyka přinesl především nepřeberné množství nápadů, jak vést zajímavě hodiny angličtiny, aniž by člověk strávil neúnosné množství času přípravou lekcí (což není tak neobvyklé). Zároveň jsme obdrželi i spoustu materiálů, pracovních listů a tipů na hry a zábavné aktivity, které lze s malými obměnami využít k jakémukoli tématu, gramatice či slovní zásobě. Některé jsou dokonce vhodné i pro jiné předměty a již jsem je využila při výuce literatury. Kurz tedy splnil přesně to, co by každý kurz splňovat měl – inspiroval mne, dal mi nové přátele, se kterými jsem stále v kontaktu, a motivoval mne k další práci. Kéž by byly peníze z EU vždy takto smysluplně využívány!
Mgr. Eliška Houzimová