Kde jsme byli?
Na Kypru… hornatém, olivovníky a pomerančovníky pokrytém ostrově s bohatou historií, kolem dokola obklopeném průzračnou modrozelenou vodou Středozemního moře. A pro nás to byl zase kus světa, který jsme mohli objevit díky programu Erasmus+, v rámci něhož jsme s naším projektem "IT or not IT – Reaching our Goals Equipped with Modern Tools" již navštívili Španělsko, Polsko a Chorvatsko a nyní jsme se šesti studenty naší školy – VOŠ A SOŠ Březnice – zavítali i na Kypr.
Co jsme tam viděli?
Hlavní město Nicosie stále roztržené tureckou okupací vejpůl, krvácející rány v místě trhliny stále zacpané navršenými pytli, domy s fasádou „ozdobenou“ dírami po kulkách. Starořecký amfiteátr, kde kdysi dávno vznikalo antické drama, nádherné místo u moře, kde se zrodila bohyně lásky a krásy Afrodité, města Larnaca, Limassol a Paphos, stromy obsypané exotickými plody, které u nás najdeme jen vyskládané v supermarketech, kdežto na Kypru se jejich šťavnaté plody válí i na chodníku!
Co jsme tam poznali?
Především nové lidi – studenty a učitele ze škol z ostatních zúčastněných zemí – a také novou kulturu. Poznali jsme, že radovat se a tančit se dá kdykoli a kdekoli a nemusí k tomu být žádný zvláštní důvod. Zdejší lidé jsou neuvěřitelně pohostinní a udělají pro vás první poslední. Mohli jsme porovnat tamější školu s tou naší a nakonec usoudit, že na rozdíl od Kypřanů máme vynikající vybavení, nový nábytek a relativně vzorné studenty. Také jsme poznali, že se na Kypru od dob britského kolonialismu jezdí nalevo, když jsme hledali dveře autobusu na opačné straně…
Co jsme se naučili?
Pracovat s novými aplikacemi – tentokráte Weebly, která je určena pro tvorbu webových stránek, Geogebra, jež slouží pro potřeby matematiky a geometrie, a Quizmaker, ve kterém lze tvořit libovolné testy a kvízy. Nejlepší workshop nám zprostředkoval profesor z kyperské univerzity, jenž se zabývá robotikou. Všichni si mohli ve skupinkách sestavit vlastního robota a naprogramovat jej tak, aby uměl jezdit různými směry, zatáčet, mluvit a zobrazovat jednoduché obrázky. A nejlepší ze všeho je, že naše škola těmito roboty taktéž disponuje, takže naši studenti mohou v práci pokrčovat i na domácí půdě.
Co jsme si přivezli?
Krom suvenýrů v podobě tradičních bonbonů a sýrů hlavně vzpomínky. Ty – pokud nám to zdraví dovolí – snad na rozdíl od zboží určeného k přímé konzumaci – zůstanou navěky.
A co se našim studentům líbilo nejvíce a co je překvapilo?
Nejlepší zážitek z celého týdne – určitě to, že jsem poznala nové a skvělé lidi. Nejvíce mě překvapilo, že lidé na Kypru jsou velice nábožensky založení. Také jak si vše umí užívat - vše oslavují tancem, hudbou. (Jana Krůtová, 3. BS)
Nejlepší byl rozlučkový ceremoniál a následný večírek. Nejvíce mě překvapilo, že toaletní papír nesplachují, ale hází ho do koše vedle toalety. (Iva Borzyková, 3. BS)
Nejvíce mě dostala náchylnost ke slavení všeho tancem a smysl pro rodinný cit. Zajímavé bylo vyprávění otce mého hostitele a citelná okupace části Kypru Tureckem. (Kryštof Kušmirek, 1. A)
Překvapilo mě, jak pěkné počasí tam mají a že tam prší tak málo, dále to, jaký mají systém školství a že se musí učit náboženství. Co se náboženství týče, tak i to, jak silně věří a že líbají portréty svatých, i když to je nehygienické. Nejlepší byly momenty v rodině, ve které jsme bydleli, jak jsme si povídali, poznávali se a poměřovali Kypr a ČR… (Josef Bouše, 3. AV)